לא תתפוס אותי  

3621

Catch Me If You Can

מאת : טל מיכאל

כלי־טיס מסתוריים, מדגם לא מזוהה, מפלחים פעם אחר פעם את שמיה של מדינת ישראל, מותירים מאחור רק שובל עשן ותסכול לנסיונות היירוט החוזרים ונשנים של חיל־האוויר, ניסיונות שתמיד הסתיימו במפח נפש.

ארבעה עשורים מאוחר יותר משחרר ארכיון צה"ל לפרסום את אחת הפרשות המרתקות בתולדות חיל־האוויר…

לילה אחר לילה נותרו טייסי חיל האוויר הישראלי בשנות ה-50 חסרי אונים נוכח גיחות של מטוסים שחורים לא מזוהים, שחדרו למרחב האווירי של מדינת ישראל ונסקו לגובה של 70,000 רגל. הגיחות, שכונו "ז'ול ורן", נשמרו בסוד בין בכירי החיל. "מטוסינו המסכנים בהשוואה למטוס המסתורי נאלצו לטפס לגובה 40,000 רגל ולחזור כלעומת שבאו", נכתב ביומן טייסת "הקרב הראשונה" לאחר אחת הגיחות. אנשי החיל דאגו גם לשלוח מסמכים ללשכת הרמטכ"ל לאחר כל טיסה מוזרה. "מאז 'קדש' המטוסים האלה מופיעים בשמים מפעם לפעם, בעיקר בזמני מתיחות ובמסלולים קבועים", כתבו, "מטוסינו הוזנקו לעברם מספר פעמים, אך מפאת גובהם לא הצליחו ליצור מגע ואף לא לזהותם".

במשך ארבע שנים נרשמו חילוקי דעות במטה חיל האוויר ביחס לזהות המטוסים המסתוריים. אחדים טענו כי היו אלה מטוסי ולייאנט בריטיים, ואחרים סברו שהיו מטוסי קרוסיידר אמריקאיים שהוצבו על נושאות מטוסים מתוצרת ארצות הברית.

בשיחה עם ביטאון חיל האוויר סיפר בנו של טייס הקרב שמטוסו הופל, גארי פאוורס ג'וניור, כי אביו ביצע 28 טיסות כאלה. "רק ארבע מתוכן היו בשמי ברית המועצות וכמעט כל השאר היו בנקודות חמות במזרח התיכון", הוסיף.

U2 2

ערב מבצע קדש החליטה ארצות הברית להגדיל את מספר גיחות ה-U-2 במזרח התיכון ובישראל. רק ארבע שנים לאחר מכן, בעקבות הצהרת חרושצ'וב בעניין, חשפו אנשי המודיעין הישראלים את מטרות הגיחות האמריקאיות. "הצלחנו לראות איפה המטוסים האלה עברו", אמר סא"ל (מיל') יובל אפרת, טייס מטוסי מיסטר שהבחין במטוס האמריקאי, בראיון ל"ביטאון חיל האוויר". "ראינו שהם עוברים מעל מתקן ביטחוני בדרום, שהיה בשלבי בנייה באותה תקופה, וזה שיגע אותי".

לכתבה המלאה באתר בטאון חיל האוויר

 לא תתפוס אותי

ראה גם :

לוקהיד U2

משבר מטוס הריגול U-2 – ויקיפדיה

מטוסי יו-2 אמריקאים ביצעו משימת ריגול מעל ישראל – הארץ

U-2 Operations in the Soviet Bloc and Middle East, 1956

The Aviationist » SR-71 Blackbird was so fast it outran

ראה גם : מטוס ריגול – ויקיפדיה

u2 4

1
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *