גליון מיוחד של  כתב העת " מערכות" על מלחמת יום הכיפורים

82

מערכות 499

נובמבר 2023 / 28.11.2023, כסלו התשפ"ד

דבר המערכת , אוקטובר 2024

"לפני כשנה, רגע לפני יציאת גיליון מיוחד במלאת 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, פרצה מלחמת "חרבות ברזל" ודחקה מטבע הדברים את הגיליון לקרן זווית. בגיליון ביקשנו לפרסם מאמרים שיוכלו לשפוך אור על שאירע לצה"ל ב־1973, לפני המלחמה ובמהלכה, ועל הפקת הלקחים שלאחריה.

החל במוסף מצוינות טקטית, המתאר קרבות שונים במלחמת יום הכיפורים, עבור להערכה מחודשת על פעולותיו של משה דיין וכלה בחידת אי פינוי המעוזים. עוד לפני שירד לדפוס התברר שאחד הלקחים החשובים הוא שלא למדנו להפיק לקחים.

גיליון מיוחד לרגל 50 שנים למלחמת יום הכיפורים: במהלך המלחמה כוחות הסדיר והמילואים היו דוגמה ומופת לביצוע המשימה לאור המטרה, מצוינות טקטית וגמישות מחשבתית שהתבססו על רוח הלחימה ומקצועיות טכנו־טקטית. לוחמי דור יום הכיפורים יצרו מורשת של ניצחונות טקטיים ומערכתיים למרות תנאי הפתיחה הגרועים של המלחמה. ניתוחה מאפשר לנו ללמוד וללמד את המפקדים הזוטרים על תופעת המלחמה בכלל ועל מצוינות טקטית בפרט.

בגיליון: ריאיון עם חוקרי מלחמת יום הכיפורים | משה דיין: הערכה מחודשת | דוגמאות למקרי בוחן של מצוינות טקטית במלחמת יום הכיפורים | הלקחים שנכתבו והלקחים שלא נכתבו בתחקיר מלחמת יום הכיפורים של מערך ההגנה האווירית | חידת אי־פינוי המעוזים | ועוד

ביום שאחרי המלחמה, יהיה ל"מערכות" חלק פעיל בדיון מקצועי, גם אם נוקב, בסוגיות הרבות המצריכות בירור ולמידה . הבמה לליבון סוגיות אלה תשמש בעיקר למען הדורות הבאים של המפקדים בצה"ל" . קריאה מועילה:

תוכן העניינים

קישור

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *