קורות יהודי לוב בתקופת מלחמת העולם השנייה אינם ידועים די הצורך לציבור הרחב, שכן מוקד ההתעניינות הוא גורל יהודי אירופה. ואולם, כמו יהודי אירופה תחת שלטון הנאצים, גם יהודי לוב תחת שלטונו של מוסוליני נכללו בתוכניות ההשמדה של הנאצים, ומעל ראשיהם ריחפה סכנת "הפתרון הסופי". עד היום חשים יהודי לוב שותפות גורל עם יהודי אירופה.
מקרב קהילות צפון-אפריקה, יהודי לוב חוו את אימי השואה בעוצמה הרבה ביותר. כ-300 יהודים נשלחו למחנות ברגן-בלזן ואינסברוק. כ-2,600 יהודים הוגלו למחנה הריכוז בג'אדו (235 ק"מ מדרום-מערב לטריפולי), ו-562 מהם מתו ברעב, במחלות ובעינויים. כ-400 יהודים פוזרו בעיירות הסמוכות לג'אדו. כ-1,000 גברים יהודים גויסו לעבודות כפייה במחנה סידי אל-עזיז, וכ-350 מהם הועברו אחר כך למחנה כפייה סמוך למצרים (בוקבוק).
כשהניצולים הגיעו לארץ, נדחקה השואה שלהם לשולי התודעה הציבורית. במשפט אייכמן לא העידו נציגי יהדות לוב. במהלך המשפט פנה יוסף דעדוש, מזכיר ארגון יוצאי לוב בישראל, למדור לחקירת פשעי הנאצים במטה הארצי של המשטרה וביקש לחקור ולהעניש את מעניהם, "שכן גם אנו, יהדות קירינאיקה אשר בלוב, חבשנו מחנה ריכוז במשך 13 חודשים, חודשי סבל, מחלות, מגפות, עבודות כפייה נוקשות מאוד ומוות, מחנה שעד כה אף אחד לא חקר את תוצאותיו ומארגניו". בקשתם של יוצאי לוב לא נענתה.
מאז ראשית שנות ה-80 נעשים באוניברסיטאות בארץ מחקרים על אודות שואת יהדות צפון-אפריקה. כיום נכללים קורות יהודי צפון-אפריקה במלחמת העולם השנייה, ובכללם קורות יהודי לוב, בתוכנית הלימודים של בתי-הספר התיכוניים.
הקהילות היהודיות בלוב היו מן הקהילות העתיקות ביותר בתפוצות, והתקיימו ברציפות אלפי שנים. במאות השנים האחרונות היתה קהילת טריפולי הגדולה והחשובה שבקהילות לוב. שנייה לה היתה קהילת בנגאזי בחבל קירינאיקה. הקיבוץ היהודי בלוב היה הקטן בקיבוצי ישראל בצפון-אפריקה, אך שיעורו באוכלוסייה היה הגדול ביותר: ב-1931 היה מספר היהודים בלוב כ-21,000 – 4% מכלל התושבים; ערב מלחמת העולם השנייה היה מספרם כ-30,000. יותר ממחציתם ישבו בטריפולי, כ-10% בבנגאזי, והיתר בעשרות יישובים קטנים.
ראה גם :שואת יהודי לוב